X

Brandstof besparen? Meten is weten!

Brandstof besparen? Meten is weten! Brandstof besparen is eenvoudiger dan u denkt! Een eeuwenoud gezegde gaat hier vooral op: meten is weten! Of zoals ze dat in het Engels mooi zeggen: “If you want to improve something, start measuring it”.

Brandstofkosten beslaan een groot deel van de (operationele) autokosten en de prijzen voor brandstof lijken alleen maar te blijven stijgen. Autofabrikanten doen er alles aan om de verbruikscijfers naar beneden te brengen, maar de bestuurder heeft zelf nog steeds de grootste invloed op het verbruik. In dit artikel bieden we een aantal tools om het brandstofverbruik in uw organisatie structureel naar beneden te brengen.

Goede nul-meting

Brandstof besparen begint met een goede nul-meting. Het is belangrijk om in kaart te brengen wat het huidige brandstofverbruik is. Uw tankpas gegevens (of tankbonnen) en een overzicht van de gereden kilometers zijn hierbij het uitgangspunt. Bij sommige tankpassen kunt u een verbruiksoverzicht krijgen, maar deze zijn afhankelijk van de kilometerstanden die bij de tanktransactie worden ingevoerd. Helaas zijn deze vaak onjuist of worden ze helemaal niet ingevoerd. Het is dus zaak dat u over de periode waarover u wilt meten, het aantal gereden kilometers per kenteken inzichtelijk heeft. De makkelijkste manier is om de rekening van het laatste garagebezoek erbij te pakken (de kilometerstand wordt altijd geregistreerd) en naar de huidige kilometerstand te kijken. U kunt ook even navraag doen bij uw leasemaatschappij voor deze gegevens. Weet u de hoeveelheid getankte liters en de gereden kilometers over een bepaalde periode? Dan kunt u het exacte brandstofverbruik uitrekenen.

Nu u het verbruik inzichtelijk heeft, kunt u het verbruik ook vergelijken met andere bestuurders om te zien hoe u presteert. De Verbruiksmonitor van Autoweek is hier een handig systeem voor. Hier vullen talloze automobilisten hun verbruikscijfers per auto in, zodat u een beeld heeft van het gemiddelde verbruik van uw auto.

Brandstof besparen: de ‘zachte’ methode

[message type=”info”]

Lees in ieder geval onze tips over brandstof besparen, hierin leggen we u uit wat u zelf kunt doen om uw brandstofverbruik (flink) te reduceren. Brandstof besparen is helaas geen kwestie van een knop omzetten, maar betreft meerdere onderdelen. Het belangrijkste gegeven is dat het brandstofverbruik voor het grootste deel wordt bepaald door de chauffeur.

[/message]

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar wij onderscheiden in dit artikel 2 methoden: de ‘zachte’ en de ‘harde’ methode. We gaan eerst in op de zachte methode:

Rijgedrag aanpassen en conditie auto optimaliseren

Het rijgedrag van de chauffeur bepaalt voor het grootste gedeelte het brandstofverbruik. Maar ook de technische staat van het voertuig is van invloed. We hebben een aantal tips waarmee u snel resultaat kunt boeken. Lees hier meer. U kunt deze tips direct toepassen en het resultaat zal direct zichtbaar zijn. Nadeel is dat het veel zelfdiscipline vergt en dat oude gewoontes weer snel terugkomen.

Mogelijke besparing: 5 tot 10% (na een paar maanden gemiddeld zo’n 5%)

Volg rijvaardigheidstraining

Door rijvaardigheidstraining te volgen, kunt u op gestructureerde wijze uw rijgedrag leren aan te passen. Er worden online verschillende praktijkcursussen aangeboden. Het resultaat van dergelijke trainingen verschilt natuurlijk per persoon, maar u zult al snel een paar procent brandstof besparen. Voordeel is dat u actief wordt gestuurd in uw gedrag. Nadeel is dat de effecten langzaam wegvallen doordat bestuurders snel in oude patronen terugvallen.

Mogelijke besparing: 15 tot 20% (na een paar maanden gemiddeld zo’n 5 tot 10%)

Rijgedrag meten

Via duidelijke top 10 overzichten kunt u de beste (en slechtste) chauffeurs in kaart brengen.

Zoals eerder aangegeven: meten is weten! Bovenstaande tips hebben beide als nadeel dat er geen adequate opvolging is. Immers: de tips of de training zullen naar verloop van tijd hun effect verliezen omdat oude gewoonten de overhand nemen. Echter, door het rijgedrag continu te meten en dit duidelijk inzichtelijk te maken, kan het effect van bovenstaande oplossingen flink worden vergroot. Green Driving van RitAssist kan u hier bij helpen. Via een black box kan er talloze data worden uitgelezen. Op basis van verschillende parameters (o.a. acceleratie, remmen, bochtengedrag, snelheid etc.) kan er een gedetailleerd profiel van het rijgedrag geschetst worden. Zo ziet u direct waar de knelpunten zitten en waar verbeteringen mogelijk zijn.

Mogelijke besparing: tot 15 tot 20% structureel (door continu meten en beoordelen)

[message type=”info”]

Om structureel brandstof besparen is één enkele methode niet voldoende. Het vergt een integrale aanpak waarbij de juiste tools ingezet worden. Een combinatie van toepassingen levert in de meeste gevallen het meeste resultaat op.

[/message]

Brandstof besparen: de ‘harde’ methode

Bij de zachte methode worden diverse tools ingezet om het gedrag van de bestuurder te beïnvloeden. Echter, het is nog altijd de bestuurder die bepaald of er daadwerkelijk brandstof wordt bespaard. Voor de situatie waarbij dit niet haalbaar is, kan ook worden gekozen voor een ‘harde’ methode: in plaats van het meten en beïnvloeden van het rijgedrag wordt er een fysieke begrenzing toegepast. Er zijn verschillende systemen op de markt. De Ecodrive is de meest bekende. Met dit systeem wordt per versnelling een maximum toerental ingesteld en kan er een maximum topsnelheid worden ingesteld. Er kunnen diverse profielen worden gebruikt die per voertuigtype of per bestuurder geactiveerd kunnen worden.

De bestuurder kán in dit geval dus geen buitensporig (onzuinig) rijgedrag vertonen, omdat dit simpelweg niet meer mogelijk is. De brandstofbesparing wordt als het ware afgedwongen. Deze methode heeft echter nog steeds een aantal beperkingen. Zo wordt de chauffeur zich niet bewust van zijn of haar rijgedrag en is asociaal rijgedrag nog steeds mogelijk. Ook met een begrenzer is verkeerd rijgedrag immers mogelijk! De begrenzer kan niet voorkomen dat de chauffeur veel te hard rijdt (bijv. in de bebouwde kom), is fors bochtengedrag niet uit te sluiten en kunnen zaken zoals meer anticiperen niet worden gestimuleerd.

Conclusie

Of u nu kiest voor de zachte of de harde methode of dat u slechts een aantal onderdelen inzet, een structurele besparing op het brandstofverbruik is in de meeste gevallen goed haalbaar. Het belangrijkste is dat u een goede nul-meting heeft en dat u duidelijke (en haalbare) doelstelling stelt. Betrek iedereen zoveel mogelijk bij het proces en laat ook zien wat een lager brandstofverbruik oplevert. Beloon goed en zuinig rijgedrag en stimuleer slechter presterende chauffeurs op een positieve manier. Door de besparing uit de drukken in geld wordt het beter tastbaar.

Bedenk ook dat beter rijgedrag niet alleen resulteert in lagere brandstofkosten. Ook de kosten voor reparaties, onderhoud en banden zullen aanzienlijk dalen! 

Heeft u vragen of wilt u weten hoe u brandstof kunt besparen in uw organisatie? Neem dan even contact met ons op!

Optimaliseer uw wagenpark met RitAssist®

Innovatieve GPS oplossingen

Meer inzicht, minder kosten. Vraag nu een offerte aan om te kijken wat u kunt besparen!

Gratis White Paper

- Winst Verhogen met Telematica -

Lees hoe telematica uw organisatie kan helpen om kosten te besparen en winst te verhogen.

Onze Oplossingen

Benieuwd naar de investering?

Vraag vrijblijvend een offerte aan. We kunnen u één ding garanderen: welke oplossing u ook kiest, u heeft ons systeem binnen 6 maanden terug verdiend!