X

Gestaffelde bijtelling

Gestaffelde Bijtelling Gestaffelde bijtelling is een andere manier van (fiscaal) afrekenen met zakelijke automobilisten. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar het bijtellingspercentage van het voertuig, maar juist naar het aantal privékilometers wat iemand maakt.

Het huidige systeem van bijtelling is gebaseerd op basis van voertuigcategorieën met verschillende bijtellingspercentages, ingedeeld op basis van CO2-uitstoot (lees hier meer over de bijtelling in het algemeen). De grens waarbij wordt bepaald of men wel of geen bijtelling dient te betalen ligt op 500 privékilometers per jaar. Met andere woorden: rij je meer dan 500 privé met het zakelijke voertuig dan betaal je bijtelling aan de hand van het bijtellingspercentage wat bij het voertuig hoort. Hierbij maakt het niet uit of je nou 501 kilometer privé rijdt of 50.000 kilometer: de kosten zijn in beide gevallen gelijk. De kosten per kilometer verschillen dus behoorlijk. Dat is ook de reden dat staatssecretaris Frans Weekers in 2012 pleitte voor een systeem met gestaffelde bijtelling, waarbij het aantal gereden privékilometers leidend zijn.

Gestaffelde bijtelling en het Normenkader RRS

Om te bepalen hoeveel kilometer iemand in een jaar privé heeft gereden, is een sluitend en betrouwbaar systeem nodig die alle kilometers van een voertuig registreert én waar onderscheid gemaakt kan worden tussen zakelijke en privékilometers. RitAssist is al vanaf het begin betrokken bij diverse tests bij de overheid om te kijken of gestaffelde bijtelling een haalbaar project is. Immers, rittenregistratie is een van de zaken waar RitAssist goed in is. Samen met diverse brancheorganisaties en de Belastingdienst is in 2012 een normenkader opgesteld met technische en kwalitatieve eisen waaraan systemen dienen te voldoen die worden ingezet voor gestaffelde bijtelling, het zogenaamde Normenkader RRS. Dit document geeft handvatten bij de uitrol van het project.

Let op: rekeningrijden is wat anders!

Gestaffelde bijtelling en rekeningrijden worden nog wel eens met elkaar verward. Rekeningrijden is iets heel anders: dit werkt met tolpoortjes en is voor alle automobilisten. Gestaffelde bijtelling gaat enkel over de zakelijke automobilist.

Voordelen gestaffelde bijtelling

  • Eerlijker
    Een systeem waarbij wordt belast op basis van het daadwerkelijke privégebruik is veel eerlijker. Weinig privégebruik betekent weinig betalen en andersom.
  • Bewuster autogebruik
    Wanneer men meer moet betalen wanneer er meer privé wordt gereden, wordt er ook bewuster met het voertuig omgegaan. Dit resulteert ook weer in minder autokosten voor het bedrijf.
  • Eenduidigheid in administratie
    Voor iedereen geldt dezelfde regelgeving en iedereen dient dezelfde administratie te voeren. Omdat het systeem gekoppeld is aan een blackbox voor de rittenregistratie, hoeft ook niemand meer handmatige registraties te voeren.
  • Eenvoudigere controle
    De controle van het huidige systeem is kostbaar en arbeidsintensief. Doordat alle registraties met het nieuwe systeem gelijk zijn, is controle eenvoudiger.

Huidige stand van zaken

Aangezien het een behoorlijke hervorming betekent voor het belastingstelsel, zal het nog zeker drie jaar (d.d. april ’17) duren voordat het systeem voor gestaffelde bijtelling wordt ingevoerd. Hou daarom ook ons blog in de gaten.

Alle systemen van RitAssist voldoen aan het normenkader en beschikken daarnaast over het Keurmerk RRS, hiermee zijn al onze systemen in ieder geval geschikt voor de gestaffelde bijtelling.

Optimaliseer uw wagenpark met RitAssist®

Innovatieve GPS oplossingen

Meer inzicht, minder kosten. Vraag nu een offerte aan om te kijken wat u kunt besparen!

Gratis White Paper

- Winst Verhogen met Telematica -

Lees hoe telematica uw organisatie kan helpen om kosten te besparen en winst te verhogen.

Onze Oplossingen

Benieuwd naar de investering?

Vraag vrijblijvend een offerte aan. We kunnen u één ding garanderen: welke oplossing u ook kiest, u heeft ons systeem binnen 6 maanden terug verdiend!