Home » Kennisbank » Bijtelling & Belasting » Bijtelling 2019

Bijtelling 2019

Bijtelling is het betalen voor het privégebruik van de zakelijke auto. De overheid ziet het privégebruik van een auto-van-de-zaak als vorm van arbeidsloon, en hierover moet belasting betaald worden. Deze belastingsvorm heet bijtelling. De bijtellingsregels in 2019 zijn anders dan in 2017 en 2018. Met een goede verdieping in de bijtellingsregels valt er maandelijks veel geld te besparen. Onderwerpen in dit artikel:

Wat is er anders in de bijtelling voor 2019?

De bijtelling voor elektrische auto’s met een cataloguswaarde van meer dan 50.000 euro gaat gedeeltelijk naar het hoge bijtellingstarief. Tot 50.000 euro betaal je 4% bijtelling en over het bedrag boven de 50.000 euro betaal je 22% bijtelling.

Vanaf 2021 gaat de bijtelling voor elektrische auto’s geheel naar 22%. De bijtelling voor auto’s met CO2-uitstoot blijft in 2019 met 22% gelijk. Ook blijft de bijtelling gelijk voor auto’s die volledig waterstof rijden (4%).

Helemaal geen bijtelling in 2019?

De automatische rittenregistratie van RitAssist® is dé manier om aan te tonen dat u niet meer dan 500 privékilometers per jaar rijdt. Het rittenregistratiesysteem van RitAssist® is sluitend en fiscusproof. De GPS black box registreert automatisch al uw gereden kilometers. Onder de streep blijft er pure winst over: geen onnodige bijtelling en optimaal zicht op uw wagenpark en rittenadministratie. Vraag direct een gratis offerte aan!

Bijtellingstabel 2019

Hieronder de bijtellingspercentages voor elektrische auto’s in 2018 tot en met 2025. Vanaf 2026 is het bijtellingstarief voor elektrische auto’s gelijk aan normale auto’s. Dit percentage is 22%.

Bijtelling 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
Bijtelling percentage 4% 4% 8% 12% 16% 16% 16% 17% 22%
Bijtelling cap* Geen 50.000 45.000 40.000 40.000 40.000 40.000 40.000 n.v.t.

*Boven dit bedrag is het bijtellingstarief van 22% van kracht.

Bijtelling staat bij aanschaf voor 5 jaar vast

Het bijtellingspercentage geldt bij de eerste ingebruikname van de auto en staat 5 jaar (60 maanden) vast. Hierbij wordt niet gekeken naar het wisselen van de eigenaar. Bijvoorbeeld: Je koopt een auto in 2019. Deze auto is in 2017 in gebruik genomen en heeft een CO2-uitstoot van 45 gram. Dan is tot en met 2021 de bijtelling 17%. Vanaf 2022 gaat het bijtellingstarief van 22% gelden.

Wanneer geen bijtelling betalen?

Indien een bedrijfsauto puur voor zakelijke doeleinden wordt gebruikt hoeft er geen bijtelling betaald te worden. Hiervoor moet je wel kunnen aantonen dat de auto alleen zakelijk is gebruikt. De Belastingdienst verlangt dat je een zogenoemde kilometerregistratie bijhoudt. Dit is een sluitend overzicht van alle gereden ritten (datum, kilometerstand begin en einde rit, vertrekadres, aankomstadres, privé of zakelijke rit, gereden kilometers). Het bijhouden van een kilometerregistratie kan handmatig of automatisch.

[Whitepaper] De noodzaak van een goede rittenregistratie (gratis PDF)
Als fleetmanager staat u voor de uitdaging om uw wagenpark optimaal te beheren. Een goede rittenregistratie is daarvoor een must. In deze paper leest u waarom. Ook leest u welke soorten rittenregistratie u kunt gebruiken, wat hiervan de voor- en nadelen zijn en wat het belang is van een onafhankelijk keurmerk. Download de whitepaper in PDF.

Let op: elke situatie is weer anders. Overleg altijd met de administratie om te achterhalen welke richtlijnen op uw situatie van toepassing zijn.

Arjan Kolk

Arjan Kolk Adviseur RitAssist

'Overstappen op digitale rittenregistratie betekent altijd winst!'

Bijtelling voorkomen?!

Automatische rittenregistratie

Start nu met RitAssist®​ : RRS Keurmerk, sluitend en fiscusproof

Bijtelling 2019

Afbeelding: Bijtelling 2019

Bijtelling voorkomen?!

Automatische rittenregistratie

Start nu met RitAssist®​ : RRS Keurmerk, sluitend en fiscusproof

Arjan Kolk - RitAssist

Arjan Kolk Adviseur RitAssist

'Overstappen op digitale rittenregistratie betekent altijd winst!'