X
    Categories: Belasting

Gevolgen verdwijnen lage bijtelling

Vorige week werd bekend dat de lage bijtellings categorieën veel strenger zullen worden. Reden hiervoor is dat de beoogde CO2-besparing in de praktijk is tegengevallen en dat de fiscus veel belastinggelden is misgelopen. Een en ander heeft als gevolg dat een zuinige auto die voorheen als voordelig werd bestempeld, nu ineens niet meer zo voordelig is. Zo kost een Skoda Octavia (cataloguswaarde €27.150,-) nu netto €133,-. Stel nu dat de bijtelling nu 25% wordt, dan wordt de netto bijtelling ineens ruim €237,-, een verschil van €104,- per maand. Dat is bijna €1250,- per jaar (berekend via onze bijtellingscalculator).

Daar waar de 14%-modellen als zoete broodjes over de toonbank gingen, zal de keuze voor een nieuwe leaseauto minden eenvoudig worden voor iedereen die ‘goedkoop’ wil rijden. Terwijl er eerst vooral werd gekeken naar de bijtellingscategorie en daarna pas naar het merk en type, zal er nu veel meer worden gekeken naar de cataloguswaarde. Immers, hoe hoger deze is, hoe hoger de bijtelling wordt.

Tegenvallende resultaten

De categorie met 14% bijtelling werd geïntroduceerd om mensen te stimuleren om voor een zuinig voertuig met een lage uitstoot te kiezen. Er ontstond dan ook een ware run op voertuigen die in deze categorie vielen. Immers, men kon ineens veel voordeliger privé rijden door de lagere bijtelling. Dit resulteerde er vervolgens weer in dat autofabrikanten er alles aan deden om hun voertuigen binnen de grenswaarden te laten vallen. De CO2-uitstoot blijkt in de praktijk echter vaak veel hoger te zijn dan de fabriek opgeeft omdat testresultaten werden beïnvloed. Zo worden er bij tests bijvoorbeeld roosters afgeplakt of banden extreem hard opgepompt. Uit onderzoek van de Algemene Rekenkamer bleek dat de ‘subsidie’ op zuinige voertuigen de staat ruim 5 miljard (!) euro heeft gekost en dat de beoogde CO2-reductie inderdaad veel minder was dan verwacht.

Gestaffelde bijtelling

Wellicht biedt de ontwikkeling kansen voor de gestaffelde bijtelling. Hierbij wordt niet meer alleen gekeken naar de uitstoot van een auto, maar juist naar het aantal gereden privékilometers. De verwachting is namelijk dat deze methode gaat zorgen voor méér belastinginkomsten, omdat veel bestuurders die nu niet privé rijden (vanwege de bijtelling), nu wél privé gaan rijden en dus bijtelling gaan betalen. Want het wegnemen van de 14%-categorie zal voor veel zakelijke rijders wellicht een reden zijn om geen bijtelling meer te betalen.

Op Prinsjesdag 2014 wordt er meer bekend over de nieuwe regeling.

Joeri Westendorp :